Szkolenie „Ustawa Kamilkowa” – 24.11.2024 r. – webinar

„Ustawa Kamilka” to nowelizacja szeregu ustaw – Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego dotyczących ochrony małoletnich, którzy stali się ofiarami szeroko pojętej przemocy. Zmiany jakie weszły w życie, dotyczą obowiązku wprowadzenia jednolitych standardów ochrony małoletnich w przedszkolach, szkołach, placówkach opiekuńczo-wychowawczych, w placówkach prowadzących działalność resocjalizacyjną, religijną, artystyczną, medyczną, rekreacyjną, sportową lub związaną z rozwijaniem zainteresowań, do której uczęszczają albo w której przebywają lub mogą przebywać małoletni. W ramach tych standardów konieczne jest prowadzanie działań informacyjno-edukacyjnych propagujących wiedzę na temat genezy, form i skutków przemocy wobec małoletnich. Dlatego w webinarium proponujemy następujące treści podzielone na trzy bloki tematyczne zobrazowane opiniami psychologiczno-sadowymi, które dotyczą dzieci. Treść bloków jest tak ułożona, aby akcentowała najważniejsze aspekty stanowiące podstawę wprowadzenia i realizacji standardów ochrony dziecka.

PROGRAM

BLOK TEMATYCZNY 1.

ZJAWISKO PRZEMOCY W RODZINIE. DZIECKO JAKO OFIARA PRZEMOCY

  1. Epidemiologia zjawiska przemocy w rodzinie. Zapoznanie uczestników z badaniami nt. zjawiska przemocy w rodzinie. Przedstawienie zjawiska przemocy w rodzinie na tle innych problemów społecznych.
  2. Modele wyjaśniające procesy patologizacji rodziny: model psychiatryczny, psychologiczny, socjologiczny. Koncepcja R.Gellesa;
  3. Uwarunkowania przemocy wewnątrzrodzinnej (koncepcja socjologiczna, psychiatryczna, psychologiczna, sytuacyjna, integracyjna, teoria wymiany społecznej kontroli, teoria napięcia), perspektywy: psychologiczna, prawna, socjalna, moralna, medyczna, ekonomiczna i biologiczna (uszkodzenia mózgu oraz wpływ matki (opiekuna) na kształtowanie się typów relacji przywiązania – prenatalny i postnatalny wpływ na oś HPA u dziecka).
  4. Kryteria rozpoznawania przemocy w rodzinie, a inne zachowania (np. konflikt rodzinny, zachowania agresywne).
  5. Charakterystyka zjawiska przemocy w rodzinie: geneza, istota, rodzaje, objawy, koszty. Formy przemocy wewnątrzrodzinnej (przemoc wobec dzieci, wobec współmałżonków, wobec osób starszych, chorych, niepełnosprawnych).
  6. Mechanizmy przemocy.
  7. Poziomy wiktymizacji.
  8. Portret sprawcy przemocy – kim jest osoba stosująca przemoc;
  9. Psychospołeczne skutki przemocy (syndrom dziecka maltretowanego, PTSD, wyuczona bezradność, efekt psychologicznej pułapki, syndrom sztokholmski, mit kobiecego masochizmu, Syndrom ofiary) jako czynniki wtórnej wiktymizacji.
  10. Sytuacja psychologiczna dziecka doznającego przemocy.
  11. Konsekwencje wzrastania w rodzinie, w której dochodzi do przemocy.

BLOK TEMATYCZNY 2.

INTERWENCYJNE I POMOCOWE SPOSOBY ODDZIAŁYWAŃ W SYTUACJI PRZEMOCY

  1. Różnice między procedurą interwencyjną, a procedurą karną (uruchomienie postępowania karnego).
  2. Uruchomienie Procedury „Niebieskie Karty”, a powiadomienie policji,
    prokuratury o fakcie podejrzenia popełnienia przestępstwa.
  3. Cel procedury interwencyjnej, a cel postępowania karnego.
  4. Cele interwencji.
  5. Cele klienta.
  6. Cele instytucji i osób pomagających.
  7. Zakończenie procedury NK jako podejścia interwencyjnego.
  8. Formy pomocy rodzinie z problemem przemocy.
  9. Interwencja – pomoc – terapia, trzy etapy pracy z członkami rodzin z
    problemem przemocy.
  10. Różnice między interwencją, a pomocą.
  11. Interwencja, pomoc, terapia – (oddziaływania skupione na osobie doznającej przemocy, osobie stosującej przemoc, na małżeństwie, na systemie).
  12. Dylematy związane z realizacją planu pomocy rodzinie jako etapu podejścia pomocowego.
  13. Algorytmy postępowania – wymiana doświadczeń oraz poznanie narzędzi pomocnych w pracy interwencyjnej z rodzinami, w których dochodzi do przemocy.
  14. Monitorowanie losów dziecka – standardy postępowania pracowników instytucji pomocowych.

BLOK TEMATYCZNY  3.

DZIECKO OFIARĄ CYBERPRZEMOCY

Cyberprzemoc występująca w kontaktach rówieśniczych jest problemem społecznym stanowiącym zagrożenie  dla  młodego człowieka,  a skutki wynikające z jej, coraz bardziej powszechnego,  występowania  zagrażają poczuciu bezpieczeństwa nie tylko jednostek ale całych grup społecznych. Dlatego celem tego bloku jest zainteresowanie słuchaczy złożoną problematyką bezpośrednich, pośrednich i skumulowanych wpływów na psychikę odbiorcy związanych z recepcją treści medialnych oraz wynikających z różnych form kontaktów medialnych, w tym cyberprzemocy. Szczególnie podkreślane będzie znaczenie treści medialnych dla kształtowania świadomości, możliwości poznawczych i emocjonalnych dzieci i młodzieży. Omówione zostaną także mechanizmy i patomechanizmy cyberprzemocy w tym:

  • efekt kabiny pilota,
  • specyfika przemocy wirtualnej a przemoc w kontekście realnym,
  • rozhamowanie,
  • zapośredniczenie komunikacji
  • anonimowość i jej następstwa.

Rozważania i przykłady podawane w trakcie szkolenia dotyczyć będą skutków cyberprzemocy, a przede wszystkim cech  ofiar cyberprzemocy, takich jak:

  • Samotność i przerażenie
  • Przygnębienie i skłonność do chorób
  • Przygnębienie i skłonność do chorób
  • Kłopoty rodzinne
  • Uczucie beznadziejności
  • Negatywne emocje skutkujące samookaleczeniami i samobójstwem.

Ukazane będą podstawowe formy cyberprzemocy, w tym:

  • nękanie,
  • straszenie,
  • szantażowanie,
  • grożenie,
  • wyzywanie,
  • ośmieszanie,
  • publikowanie różnych materiałów w intrenecie bez zgody osób w nich występujących, rozsyłanie ich, czy podszywanie się pod inne osoby
    w sieci.

Omówione zostaną także różne, patologiczne formy korzystania z wirtualnej przestrzeni  typowe dla cyberprzemocy w tym;

Phishing  –wyłudzanie/kradzież danych elektronicznych: PIN-ów, haseł, loginów, numerów kont, kart kredytowych.

Malware –Złośliwe, szkodliwe oprogramowanie, które zostało stworzone do wyrządzania szkód na komputerze (różnego rodzaju wirusy) i przejmowania nad nim kontroli bez zgody użytkownika przez osobę trzecią.

Spyware- programy szpiegujące poczynania zarażonego komputera, a w zasadzie jego posiadacza w sieci. Aplikacja zbiera i wysyła przestępcom wartościowe dane: PIN-y, adresy mailowe, numery kart kredytowych, adresy zamieszkania, hasła do skrzynek pocztowych. Podobnym szkodnikiem są programy zapisujące treści wystukiwane przez użytkownika na klawiaturze.

Nielegalne programy  – bardzo często wykorzystywane przez młodzież, jak i dorosłych. To wersje oryginalnych, płatnych programów pochodzące z nieznanych źródeł

Kontakt z treściami pornograficznymi. Kontakt z materiałami epatującymi przemocą. Kontakt z pedofilami. Uczestniczenie w działaniach niezgodnych z prawem.

Na szkoleniu prezentowane będą opinie psychologiczne sądowe, co stanowi istotną wartość dodaną szkolenia.

DLA KOGO?

Szkolenie adresowane jest do psychologów, pedagogów, pracowników socjalnych, studentów oraz osób zainteresowanych pracą z dziećmi

KOSZT I WPŁATY

Koszt szkolenia to: 199 zł

Tytuł przelewu: Szkolenie Ustawa Kamilkowa, imię i nazwisko uczestnika.

Nr rachunku: 18 1140 1094 0000 2027 6900 1101

Termin zgłoszeń: 21.11.2024

FORMULARZ REJESTRACYJNY

DANE OSOBOWE
DANE DO FAKTURY

Lubelska Akademia WSEI informuje, że przysługuje Pani/Panu dostępu do treści swoich danych, usuwania oraz ich poprawiania i przenoszenia. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu, aktualizacji  ograniczenia przetwarzania, przenoszenia swoich danych oraz wniesienia sprzeciwu an dalsze ich przetwarzanie. W sprawach spornych przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego. Podanie danych jest dobrowolne jednakże niezbędne do realizacji procesu rekrutacji i kształcenia. Wyjaśnień w sprawach związanych z danymi osobami udziela Inspektor Ochrony Danych Lubelskiej Akademii WSEI p. Leszek Gońka, e-mail iod@wsei.lublin.pl