„Zmiany w prawie jakie weszły w życie, dotyczą obowiązku wprowadzenia jednolitych standardów ochrony małoletnich w przedszkolach, szkołach, placówkach opiekuńczo-wychowawczych, w placówkach prowadzących działalność resocjalizacyjną, religijną, artystyczną, medyczną, rekreacyjną, sportową lub związaną z rozwijaniem zainteresowań, do której uczęszczają albo w której przebywają lub mogą przebywać małoletni.
W ramach tych standardów konieczne jest prowadzanie działań informacyjno-edukacyjnych propagujących wiedzę na temat genezy, form i skutków przemocy wobec małoletnich. Dlatego w webinarium proponujemy następujące treści podzielone na trzy bloki tematyczne zobrazowane opiniami psychologiczno-sadowymi, które dotyczą dzieci. Treść bloków jest tak ułożona, aby akcentowała najważniejsze aspekty stanowiące podstawę wprowadzenia i realizacji standardów ochrony dziecka.
PROGRAM
BLOK TEMATYCZNY 1.
ZJAWISKO PRZEMOCY W RODZINIE. DZIECKO JAKO OFIARA PRZEMOCY
- Epidemiologia zjawiska przemocy w rodzinie. Zapoznanie uczestników z badaniami nt. zjawiska przemocy w rodzinie. Przedstawienie zjawiska przemocy w rodzinie na tle innych problemów społecznych.
- Modele wyjaśniające procesy patologizacji rodziny: model psychiatryczny, psychologiczny, socjologiczny. Koncepcja R.Gellesa;
- Uwarunkowania przemocy wewnątrzrodzinnej (koncepcja socjologiczna, psychiatryczna, psychologiczna, sytuacyjna, integracyjna, teoria wymiany społecznej kontroli, teoria napięcia), perspektywy: psychologiczna, prawna, socjalna, moralna, medyczna, ekonomiczna i biologiczna (uszkodzenia mózgu oraz wpływ matki (opiekuna) na kształtowanie się typów relacji przywiązania – prenatalny i postnatalny wpływ na oś HPA u dziecka).
- Kryteria rozpoznawania przemocy w rodzinie, a inne zachowania (np. konflikt rodzinny, zachowania agresywne).
- Charakterystyka zjawiska przemocy w rodzinie: geneza, istota, rodzaje, objawy, koszty. Formy przemocy wewnątrzrodzinnej (przemoc wobec dzieci, wobec współmałżonków, wobec osób starszych, chorych, niepełnosprawnych).
- Mechanizmy przemocy.
- Poziomy wiktymizacji.
- Portret sprawcy przemocy – kim jest osoba stosująca przemoc;
- Psychospołeczne skutki przemocy (syndrom dziecka maltretowanego, PTSD, wyuczona bezradność, efekt psychologicznej pułapki, syndrom sztokholmski, mit kobiecego masochizmu, Syndrom ofiary) jako czynniki wtórnej wiktymizacji.
- Sytuacja psychologiczna dziecka doznającego przemocy.
- Konsekwencje wzrastania w rodzinie, w której dochodzi do przemocy.
BLOK TEMATYCZNY 2.
INTERWENCYJNE I POMOCOWE SPOSOBY ODDZIAŁYWAŃ W SYTUACJI PRZEMOCY
- Różnice między procedurą interwencyjną, a procedurą karną (uruchomienie postępowania karnego).
- Uruchomienie Procedury „Niebieskie Karty”, a powiadomienie policji,
prokuratury o fakcie podejrzenia popełnienia przestępstwa. - Cel procedury interwencyjnej, a cel postępowania karnego.
- Cele interwencji.
- Cele klienta.
- Cele instytucji i osób pomagających.
- Zakończenie procedury NK jako podejścia interwencyjnego.
- Formy pomocy rodzinie z problemem przemocy.
- Interwencja – pomoc – terapia, trzy etapy pracy z członkami rodzin z
problemem przemocy. - Różnice między interwencją, a pomocą.
- Interwencja, pomoc, terapia – (oddziaływania skupione na osobie doznającej przemocy, osobie stosującej przemoc, na małżeństwie, na systemie).
- Dylematy związane z realizacją planu pomocy rodzinie jako etapu podejścia pomocowego.
- Algorytmy postępowania – wymiana doświadczeń oraz poznanie narzędzi pomocnych w pracy interwencyjnej z rodzinami, w których dochodzi do przemocy.
- Monitorowanie losów dziecka – standardy postępowania pracowników instytucji pomocowych.
BLOK TEMATYCZNY 3.
DZIECKO OFIARĄ CYBERPRZEMOCY
Cyberprzemoc występująca w kontaktach rówieśniczych jest problemem społecznym stanowiącym zagrożenie dla młodego człowieka, a skutki wynikające z jej, coraz bardziej powszechnego, występowania zagrażają poczuciu bezpieczeństwa nie tylko jednostek ale całych grup społecznych. Dlatego celem tego bloku jest zainteresowanie słuchaczy złożoną problematyką bezpośrednich, pośrednich i skumulowanych wpływów na psychikę odbiorcy związanych z recepcją treści medialnych oraz wynikających z różnych form kontaktów medialnych, w tym cyberprzemocy. Szczególnie podkreślane będzie znaczenie treści medialnych dla kształtowania świadomości, możliwości poznawczych i emocjonalnych dzieci i młodzieży. Omówione zostaną także mechanizmy i patomechanizmy cyberprzemocy w tym:
- efekt kabiny pilota,
- specyfika przemocy wirtualnej a przemoc w kontekście realnym,
- rozhamowanie,
- zapośredniczenie komunikacji
- anonimowość i jej następstwa.
Rozważania i przykłady podawane w trakcie szkolenia dotyczyć będą skutków cyberprzemocy, a przede wszystkim cech ofiar cyberprzemocy, takich jak:
- Samotność i przerażenie
- Przygnębienie i skłonność do chorób
- Przygnębienie i skłonność do chorób
- Kłopoty rodzinne
- Uczucie beznadziejności
- Negatywne emocje skutkujące samookaleczeniami i samobójstwem.
Ukazane będą podstawowe formy cyberprzemocy, w tym:
- nękanie,
- straszenie,
- szantażowanie,
- grożenie,
- wyzywanie,
- ośmieszanie,
- publikowanie różnych materiałów w intrenecie bez zgody osób w nich występujących, rozsyłanie ich, czy podszywanie się pod inne osoby
w sieci.
Omówione zostaną także różne, patologiczne formy korzystania z wirtualnej przestrzeni typowe dla cyberprzemocy w tym;
Phishing –wyłudzanie/kradzież danych elektronicznych: PIN-ów, haseł, loginów, numerów kont, kart kredytowych.
Malware –Złośliwe, szkodliwe oprogramowanie, które zostało stworzone do wyrządzania szkód na komputerze (różnego rodzaju wirusy) i przejmowania nad nim kontroli bez zgody użytkownika przez osobę trzecią.
Spyware- programy szpiegujące poczynania zarażonego komputera, a w zasadzie jego posiadacza w sieci. Aplikacja zbiera i wysyła przestępcom wartościowe dane: PIN-y, adresy mailowe, numery kart kredytowych, adresy zamieszkania, hasła do skrzynek pocztowych. Podobnym szkodnikiem są programy zapisujące treści wystukiwane przez użytkownika na klawiaturze.
Nielegalne programy – bardzo często wykorzystywane przez młodzież, jak i dorosłych. To wersje oryginalnych, płatnych programów pochodzące z nieznanych źródeł
Kontakt z treściami pornograficznymi. Kontakt z materiałami epatującymi przemocą. Kontakt z pedofilami. Uczestniczenie w działaniach niezgodnych z prawem.
Na szkoleniu prezentowane będą opinie psychologiczne sądowe, co stanowi istotną wartość dodaną szkolenia.
PROWADZĄCY
dr Małgorzata Sitarczyk – Dr nauk humanistycznych w zakresie psychologii. Biegły sądowy w zakresie psychologii.
Doświadczenie akademickie
Wieloletni pracownik naukowo-dydaktyczny w Instytucie Psychologii UMCS, aktualnie adiunkt w Lubelskiej Akademii WSEI. Stała współpraca naukowo-dydaktyczna z UAM i Humanitas. Działalność szkoleniowa w ramach Fundacji i2.
Doświadczenie zawodowe
Wieloletni nauczyciel psychologii i pedagogiki w IV Liceum Ogólnokształcącym w Lublinie. Do 2004 roku psycholog w Zespole Diagnostycznym Schroniska dla Nieletnich w Dominowie. Od 1986 roku stała współpraca z Pracownią Testów Psychologicznych PTP w ramach badań standaryzacyjnych, normalizacyjne i walidacyjnych narzędzi diagnostycznych (Test Matryc Ravena wersja Standard, Kolorowa i wersja komputerowa, Skala Dojrzałości Umysłowej Columbia, Międzynarodowa Skala Wykonaniowa LEITERA, Testy APIS (P) i APIS (Z), Inwentarz Inteligencji Emocjonalnej, Kwestionariusz Kompetencji Społecznych (KKS), Kwestionariusza Osobowości NEO-Ffi i NEO-PIR oraz Test REYA, BENDER i BENTON, Test Sortowania Kart z Wisconsin, nowej wersji WAIS(R)-PL, Sytuacyjne Test Menedżerski (LJI)). Od 2000 roku stały biegły sądowy w zakresie psychologii z listy Prezesa Sądu Okręgowego w Lublinie.
DLA KOGO?
Szkolenie adresowane jest do psychologów, pedagogów, pracowników socjalnych, studentów oraz osób zainteresowanych pracą z dziećmi
TERMIN, KOSZT I WPŁATY
Termin: 27.02.2025, w godz. 09:00 – 15:00
Koszt szkolenia to: 199 zł
Tytuł przelewu: Szkolenie Dziecko Ofiarą Przemocy, imię i nazwisko uczestnika.
Nr rachunku: 18 1140 1094 0000 2027 6900 1101
Termin zgłoszeń: 25.02.2025
FORMULARZ REJESTRACYJNY
Lubelska Akademia WSEI informuje, że przysługuje Pani/Panu dostępu do treści swoich danych, usuwania oraz ich poprawiania i przenoszenia. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu, aktualizacji ograniczenia przetwarzania, przenoszenia swoich danych oraz wniesienia sprzeciwu an dalsze ich przetwarzanie. W sprawach spornych przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego. Podanie danych jest dobrowolne jednakże niezbędne do realizacji procesu rekrutacji i kształcenia. Wyjaśnień w sprawach związanych z danymi osobami udziela Inspektor Ochrony Danych Lubelskiej Akademii WSEI p. Leszek Gońka, e-mail iod@wsei.lublin.pl