Akademickie Centrum Psychoprofilaktyki i Terapii serdecznie zaprasza na dwupoziomowe szkolenie dotyczące wysokiej wrażliwości u dzieci. Uczestnicy pierwszego poziomu szkolenia otrzymają teczkę z kompletem materiałów potrzebnych do adekwatnego wspierania dzieci wysoko wrażliwych.
Czym jest wysoka wrażliwość i dlaczego ta cecha jest tak ważna?
Wrażliwość Przetwarzania Sensorycznego to cecha temperamentu, charakteryzująca około 20% społeczeństwa. Ilość takich osób jest zbyt duża by można było traktować cechę marginalnie – jednak zbyt mało liczna by mogła być rozumiana i wspierana przez otoczenie w adekwatny sposób.
Badania potwierdzają, że osoby wysoko wrażliwe przetwarzają informacje i bodźce płynące z otoczenia intensywniej i głębiej. Osoby te są bardziej wrażliwe zarówno na pozytywne, jak i negatywne doświadczenia. W związku z tym szybciej mogą stać się przytłoczone, zmęczone czy rozdrażnione. Wysoko wrażliwe dzieci w sytuacjach ze zbyt dużą ilością bodźców przyjmują zachowania mylone z nadpobudliwością, deficytami koncentracji uwagi czy zaburzeniami przetwarzania sensorycznego.
W czasie szkolenia przedstawione zostaną podstawowe pojęcia związane z wysoką wrażliwością – to czym ona jest i czym nie jest oraz zostaną wyjaśnione kontrowersje związane ze stosowaniem tego określenia. Uczestnicy będą mieli możliwość zapoznania ze sposobem oceny wrażliwości u dzieci, poznają dostępne metody identyfikacji cechy i specyfikę rozwoju dzieci wrażliwych, a także sposoby pracy z wysoko wrażliwymi dziećmi.
POZIOM 1
Celem warsztatów jest przygotowanie osób pracujących na co dzień z dziećmi do adekwatnego wsparcia dzieci wysoko wrażliwych w ich najbliższym otoczeniu, a także wsparcia ich rodzin w tworzeniu wspierających warunków rozwoju.
Uczestnicy otrzymają komplet materiałów potrzebny do adekwatnego wsparcia dzieci wysoko wrażliwych:
- Przewodnik po Modelu wsparcia wysoko wrażliwych dzieci w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym
- Program profilaktyczny
- Testy do wykorzystania
- Karty pracy dla dzieci
- Podręcznik psychometryczny do narzędzia
- Kompedium wiedzy na temat wysokiej wrażliwości
Poruszane zagadnienia:
- Wysoka wrażliwość, nadwrażliwość, wrażliwość przetwarzania sensorycznego, emocjonalność – wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z wrażliwością – doniesienie z aktualnych badań
- Ocena wrażliwości przetwarzania sensorycznego – dostępne narzędzia pomiaru wrażliwości u dzieci
- Wysoka wrażliwość a zaburzenia DSM – z czym mylnie identyfikowana bywa wrażliwość
- Od niemowlęctwa do wieku szkolnego – przejawy wysokiej wrażliwości u dzieci
- Kontinuum wrażliwości – „Mlecze, Tulipany i Orchidee” – jak wspierać wrażliwe dziecko
- Praca z rodzicem i nauczycielem wysoko wrażliwego dziecka
POZIOM 2
Celem drugiego etapu szkolenia jest przygotowanie osób pracujących na co dzień z dziećmi do wykorzystywania programu profilaktycznego „A, B, C… wrażliwości. Wspieranie w rozwoju dzieci wysoko wrażliwych w wieku przedszkolnym/wczesnym wieku szkolnym”. Uczestniczy poznają także oparte na dowodach metody adekwatnego wsparcia wysoko wrażliwych dzieci i młodzież.
Program profilaktyczny jest elementem pakietu materiałów, które uczestniczy otrzymują na pierwszym etapie szkolenia.
Poruszane zagadnienia:
Biorąc pod uwagę dotychczasową wiedzę na temat wrażliwości, a także wyniki prowadzonych w tym obszarze badań zidentyfikowano sześć obszarów pracy, które są kluczowe dla wsparcia dzieci wysoko wrażliwych w realizowaniu przez nie zadań rozwojowych (adekwatnie do wieku) – staną się one przedmiotem omawianych w czasie szkolenia treści:
- Budowanie i wzmacnianie samooceny
- Rozwijanie umiejętności samoregulacji
- Budowanie odporności psychicznej poprzez rozwijanie uważności (koncentrowania uwagi na wewnętrznych i zewnętrznych bodźcach występujących w danej chwili)
- Radzenie sobie z sinymi emocjami (w tym z lękiem i poczuciem wstydu)
- Rozwijanie umiejętności rozmawiania na temat wrażliwości (o cechach temperamentu).
- Funkcjonowanie w grupie, budowanie i ochrona granic osobistych
DLA KOGO?
- Osoby na co dzień zajmujące się wsparciem dzieci, a w szczególności dzieci wysoko wrażliwych,
- Psycholodzy, psycholodzy szkolni, psycholodzy z poradni psychologiczno-pedagogicznych,
- Nauczyciele i pedagodzy,
- Studenci psychologii i pedagogiki.
PROWADZĄCY
Dr Monika Baryła-Matejczuk, prof. Lubelskiej Akademii WSEI – jestem psychologiem i pracuję w Pracowni Psychoprofilaktyki i Pomocy Psychologicznej Wydziału Pedagogiki i Psychologii Lubelskiej Akademii WSEI. Jestem absolwentką kursu Terapii Zorientowanej na Emocje (1 i 2 poziom), trenerem i psychoedukatorem Ośrodka Rozwoju Człowieka i Psychoedukacji Fundacji „Masz Szansę”, trenerem kompetencji zawodowych (Competence and talent assessment in SMEs), trenerem z zakresu wykorzystania metodologii “Learning from Analogies”. W pracy koncentruję się na zasobach człowieka, jego potencjale, potrzebach i możliwościach, staram się zrozumieć i wesprzeć z realizacji zamierzeń i planów. Moje zawodowe zainteresowania to psychoprofilaktyka, funkcjonowanie i rozwój osobisty i zawodowy nauczycieli, a przede wszystkim tematyka wrażliwości przetwarzania sensorycznego (tak zwana wysoka wrażliwość). Opracowałam wraz z zespołem polską adaptację skal: Highly Sensitive Person i Highly Sensitive Child, Wrażliwość przetwarzania sensorycznego u dzieci w wieku przedszkolnym i u dzieci w młodszym wieku szkolnym. Realizuję i jestem autorką koncepcji projektów: „High sensitivity – Innovative Module in Human Sciences/ Wysoka Wrażliwość – innowacyjny moduł w naukach o człowieku”, „E-MOTION. Potencjał wysokiej wrażliwości”, a także „PRO-MOTION. Sensitive Career Management/ PRO-MOTION. Zarządzanie karierą osób wysoko wrażliwych”.
KIEDY?
25.11.2023 r. – I poziom (sobota)
26.11.2023 r. – II poziom (niedziela)
GDZIE?
Lubelska Akademia WSEI, ul. Projektowa 4.
KOSZT:
Poziom I: 590 zł (warsztaty + komplet materiałów)
Poziom II: 390 zł (warsztaty + praca z wykorzystaniem materiałów z poziomu I)
PROGRAM WARSZTATÓW
25.11.2023 (sobota) – poziom I
13:00-20:00
26.11.2023 (niedziela) – poziom II
9:00-16:00
Łącznie: po 8 godzin dydaktycznych na każdym poziomie
PROMOCJA
W przypadku rejestracji i opłacenia jednocześnie poziomu I i II całkowity koszt szkolenia to 890 zł zamiast 980 zł.
Tytuł przelewu: Szkolenie Dziecko Wysoko Wrażliwe – poziom (wpisać I, II lub I i II), imię i nazwisko uczestnika.
Nr rachunku: 18 1140 1094 0000 2027 6900 1101
Prosimy o dokonywanie wpłat do 17.11.2023 r.
*Minimalna liczba uczestników potrzebna do uruchomienia szkolenia to 12 osób.
WIDEO
Dr Monika Baryła-Matejczuk zaprasza na szkolenia organizowane przez Akademickie Centrum Psychoprofilaktyki i Terapii Lubelskiej Akademii WSEI (video).
FORMULARZ REJESTRACYJNY
Lubelska Akademia WSEI informuje, że przysługuje Pani/Panu dostępu do treści swoich danych, usuwania oraz ich poprawiania i przenoszenia. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu, aktualizacji ograniczenia przetwarzania, przenoszenia swoich danych oraz wniesienia sprzeciwu an dalsze ich przetwarzanie. W sprawach spornych przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego. Podanie danych jest dobrowolne jednakże niezbędne do realizacji procesu rekrutacji i kształcenia. Wyjaśnień w sprawach związanych z danymi osobami udziela Inspektor Ochrony Danych Lubelskiej Akademii WSEI p. Leszek Gońka, e-mail iod@wsei.lublin.pl